Etapa 3: Normalització

En aquesta etapa es produeix: 

  • Una identificació, on els individus s'adonen que no són una col·lecció d'individus, cadascun amb els seus objectius i agendes. Treballen junts cap a un objectiu comú. El grup pren una única personalitat.
  • S'augmenta la cohesió.  L'equip aconsegueix un fort sentit d'identitat i companyonia. Aquesta etapa es completa quan se solidifica l'estructura del grup i aquest ha assimilat un conjunt comú d'expectatives respecte del que defineix el correcte comportament dels membres.
  • S'estableixen normes. Els membres s'adonen que el conflicte no es pot mantenir de manera indefinida, sorgeix dins del grup la necessitat d'establir normes de comportament i actuació que no posin en perill la cohesió grupal. Cal, doncs, fer desaparèixer les tensions, creant regles de joc fixes que operin de forma normativa i que vinculin els subjectes.

Actuació del Líder (afianzar compromís)

  • Assegurar lequitat en la distribució de les tasques.
  • Integrar el potencial individual i de lequip.
  • Assegurar la continuïtat i col·laboració conjunta.
  • Afavorir l'emergència de punts comuns i fer valdre el benefici de la diversitat.
  • Estructurar la comunicació.
  • Assegurar l'anàlisi i presa de decisions per consens.
  • Assegurar el respecte, latenció i fer participar.
  • Informar i orientar cap als resultats esperats.
  • Presentar els objectius i els recursos disponibles.

Etapa 4: Producció

  • Durant aquesta etapa s'obtenen una producció efectiva de la tasca, perquè les relacions interpersonals es realitzen de manera fluida i espontània, el lideratge es pot compartir pel fet que ja han assumit que són un equip i podran aconseguir el desenvolupament dels objectius en comú, amb més confiança interna.
  • Apareix un sentiment de reforç a través de la consecució dels objectius, la satisfacció grupal i s'aconsegueix amb tot plegat un major rendiment i eficàcia.
  • Els membres de l'equip també experimenta amb nous rols que poden ajudar a lèxit de lequip, realitzant innovacions sobre la seva forma d'operar, amb l'esperança de desenvolupar formes més efectives d'assolir els objectius de grup. Les persones assumiran un o més rols, que puguin resultar útils a cada moment a l'equip, un tema que serà motiu de comentari a l'altre vídeo dedicat als rols. 

    Actuació del Líder (liderar la distància)

    • Estimular la cohesió.
    • Incentivar i reconèixer.
    • Potenciar la productivitat i estar atent a la síndrome d'esgotament.
    • Procureu recursos a l'equip.

    Etapa 5: Reestructuració o dissolució

    És lògic pensar que si volem mantenir el treball en equip al llarg del temps, és molt possible que el grup tendeixi a l'estancament oa la recessió, ja que l'equip adopta un mateix pensament únic per afrontar problemes diferents, per la qual cosa acaba perdent la flexibilitat dadaptació a un entorn canviant, fruit de la diversitat de criteris inicial entre els seus membres. En aquest cas, les actuacions del líder s'han de concentrar en:

      Actuació del Líder

      • Torneu a revisar les bases: torneu al nivell zero i aclariu la missió de l'equip.
      • Intentar petites victòries: definides per un objectiu clar i específic.
      • Introduir informació i orientacions noves: sobre competències, històries de casos interns.

      Joan Anton Ros Guasch, Founder ETBO i Doctor en Psicologia.

      Article publicat a la revista Patrimonia-Universidad Pompeu Fabra 10/9/2021

      Vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=DNCOFNBkmCY